Spring naar content

Zorgwerking

Zorgwerking bij OKAN

In onze school is er een uitgebreide zorgwerking. Deze wordt georganiseerd in samenwerking met het volledige OKAN-team.

Hieronder vindt u een aantal basiselementen waarop onze zorgwerking is gebaseerd.

Veilig en verbindend school- en klasklimaat

We zetten als school sterk in op nabijheid. We proberen een zo laagdrempelig mogelijk contact te maken met elke leerling, zodat zij zich goed kunnen voelen op onze school.

Verder creëren we een positief leerklimaat, waarbij er aandacht is voor kennen en kunnen – falen en lukken – welbevinden en betrokkenheid – veiligheid en appreciatie. Enkel zo kunnen leerlingen écht tot leren komen.

Duidelijk gedrags- en attitudebeleid

Een gedrags- en attitudebeleid is van groot belang in een schoolomgeving. Het bepaalt de normen en waarden die gehanteerd worden en geeft richting aan hoe leerlingen, leraren en ouders zich moeten gedragen en omgaan met elkaar.

Het beleid is gericht op het creëren van een positieve en respectvolle leeromgeving, waarin iedereen zich veilig en gewaardeerd voelt.

Gedragsregels en -normen zijn een belangrijk onderdeel van het beleid. Deze regels zijn bedoeld om leerlingen te helpen zich aan te passen aan de schoolomgeving en om hen te leren verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen gedrag.

Het beleid moet duidelijk maken wat wel en niet geaccepteerd gedrag is en hoe conflicten opgelost kunnen worden.

Een positieve attitude is eveneens belangrijk. Leraren moedigen leerlingen aan om een open en nieuwsgierige houding aan te nemen en hen te helpen positieve relaties met medeleerlingen en leraren op te bouwen.

Bovendien moet het beleid ook richtlijnen bevatten voor het omgaan met diversiteit en inclusie, om ervoor te zorgen dat alle leerlingen zich geaccepteerd en gewaardeerd voelen.

Het zorgcontinuüm

Dit continuüm vertrekt vanuit de zorg voor alle leerlingen en evolueert geleidelijk naar zorg voor leerlingen met heel specifieke onderwijsbehoeften.

We werken steeds samen met het CLB om te kijken in welke fase welke leerling zit en welke noden er zijn, zodat we de beste onderwijskansen kunnen bieden.